SZLAKIEM DREWNIANYCH KOŚCIOŁÓW

herb

W sobotę 7 maja br. byliśmy uczestnikami wyjątkowej wycieczki, pierwszej z cyklu wyjazdów integracyjno – krajoznawczych dla osób niepełnosprawnych pod hasłem „CUDZE CHWALICIE, SWEGO NIE ZNACIE”. Jest to kontynuacja wyjazdów zrealizowanych w roku 2015 w ramach zadania publicznego o takim samym tytule, które podobnie jak obecne było współfinansowane ze środków powiatu bełchatowskiego (Umowa nr WE.21.2016 z dnia 8 marca 2016 roku).

Liczną grupą udaliśmy się na szlak drewnianych kościołów. Pierwszym zwiedzanym obiektem był wzniesiony w XVII wieku kościół p.w. Świętego Kazimierza i Świętego Józefa Oblubieńca w Stróży. W rolę naszego przewodnika wcielił się ks. Rafał Mazurczyk – proboszcz tutejszej parafii. Wspólnie zwiedziliśmy modrzewiowy kościół z barokowo-renesansowym wystrojem poznając przy tym jego bardzo ciekawą historię związaną m.in. ze znanym polskim rodem Walewskich.

Po przejeździe do Kaszewic sami obejrzeliśmy modrzewiowy kościół św. Trójcy, który wzniesiony został w 1612r. z fundacji Michała Koniecpolskiego, właściciela Kaszewic.

Kolejnym obiektem drewnianej architektury sakralnej był kościół p.w. Świętego Ignacego Loyoli w Suchcicach. Drewniany kościół, który zbudowany został w XVIII wieku z modrzewiowych bali, wewnątrz wyłożony jest nowym drewnem sosnowym. Posiada dach kryty deskami gontowymi, a wieżyczka z sygnaturką, obudowana została blachą miedzianą. Tego wszystkiego, jak również historii tej świątyni dowiedzieliśmy się od proboszcza parafii ks. Mariusza Staszczyka.

Z uśmiechem na ustach i wyjątkowo radosnymi słowami w progach świątyni witał nas ks. Leszek Czuba proboszcz parafii Świętego Kazimierza i Świętej Barbary w Pożdżenicach. To od niego dowiedzieliśmy się o drewnianej, modrzewiowej konstrukcji XVIII-wiecznego kościoła, jego wystroju, jak również bardzo ciekawej historii. Ksiądz z dużą cierpliwością odpowiadał na liczne pytania, niejednokrotnie zaskakujące. Szczególnie miłym akcentem zwiedzania, i to nie tylko dla naszych milusińskich, były słodkie witaminki, którymi obdarował nas gospodarz parafii.

Ostatnim punktem wycieczki było Parzno i choć kościół w tej miejscowości nie jest drewniany, ale jest to wyjątkowe miejsce znajdujące się zaledwie kilkanaście kilometrów od Szczercowa. Do zwiedzania udostępniono nam kościół parafialny, kryptę Sługi Bożej Wandy Malczewskiej znajdującej się w podziemiach świątyni oraz wyjątkowe Muzeum Polskiego Modlitewnika im. Wandy Malczewskiej znajdujące się w dawnej plebani.

Pełni niezapomnianych wrażeń i w oczekiwaniu na kolejne wycieczki wróciliśmy do własnych domów.